Activiteiten - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Dave Leonie - WaarBenJij.nu Activiteiten - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Dave Leonie - WaarBenJij.nu

Activiteiten

Door: Leonie Schippers

Blijf op de hoogte en volg Dave

28 Februari 2015 | Noorwegen, Tromsø

We hebben flink wat afgewandeld in de omgeving van Tromso. Allereerst over de brug naar Tromsdalen gewandeld. Om daar te komen moet je over één van de hoge bruggen die Tromso met de andere eilanden verbindt. De brug lijkt op foto's mooier dan hij in werkelijkheid is. Wel goed uitzicht over de stad. We komen langs de Arctic Cathedral, een aparte kerk qua architectuur. Vervolgens omhoog gewandeld in Tromsdalen. Er ligt veel sneeuw, erg gaaf. Leuk om te zien dat er voor de deur van een huis vis hangt te drogen. Na een mooie wandeling keren we terug naar Tromso centrum, waar we deelnemen aan een rondleiding door de Mack brouwerij. Deze bier brouwerij is de meest noordelijke brouwerij van de wereld en ze maken er zo'n 30 verschillende soorten bier. De rondleiding is simpel, maar wel informatief. De gids legt alles uit in verstaanbaar Engels. Prima dus! We mogen een biertje proeven en na de rondleiding mogen we ook in Ohallen, de plaatselijke pub, nog een biertje testen. Enkele namen van de bieren zijn: Arctic, Eisbjorg (IJsbeer), Nordlys (Noorderlicht) en 1877. Na de rondleiding gaan we terug naar het hotel. We zijn gespannen, want op zich is er kans op wat noorderlicht. We eten couscous met wortels en knakworstjes op de kamer. We voelen ons halve studenten. Scheelt echter behoorlijk wat geld om het op deze manier aan te pakken. De hele nacht helaas geen opklaringen of noorderlicht gespot, dus onze 'chase' gaat verder.

De volgende dag besluiten we een busticket te kopen voor de volledige dag. We reizen naar alle uithoeken waar we kunnen komen. Allereerst naar Eidkjosen, waar we langs het water lopen en genieten van alle rust. Het weer is volledig opgeklaard. Er is bijna geen wolk te zien. Mooi voor de foto's in ieder geval. Vervolgens reizen we terug naar het eiland van Tromso waar we de bus pakken richting Hamna. We stappen op een random plek uit en vallen met onze neus in de boter: een ski/langlaufgebied! We merken aan de temperatuur dat we een stuk hoger zitten dan vanochtend. Het lijkt wel 5 graden kouder. Mooie afdaling naar beneden, waarna we op zoek gaan naar de bushalte. De bus rijdt ons verder via de noordkant van het eiland richting het centrum. We besluiten deze avond uit eten te gaan. Na enige research op het internet vinden we Driv, een studentencafé. Toevallig waren we daar gister al langs gelopen en zit Driv bijna naast ons hotel. Een echt café is het niet, het lijkt meer op het clubhuis van HC Houten (van binnen) vinden wij. Hamburgers met gebakken aardappeltjes voor NOK 150 (17 euro ongeveer). Een prima prijsje voor hier. Het smaakt erg goed. Vanavond is de lucht weer helemaal dichtgetrokken, dus ook weer geen kans op noorderlicht. Overigens is de noorderlicht activiteit ook laag.

De volgende dag staan we om 8 uur op, want ons dagticket was 24 uur geldig, dus we hebben nog tot half 12 de tijd om gebruik te maken van het ov. We besluiten richting het zuiden te reizen via Tromsdalen. We mogen nog een behoorlijk stukje in die zone van de bus. Ook hier genieten we van de rust en maken we wat foto's, mooi uitzicht op de fjord. Als we terugkomen in Tromso lopen we naar het kantoortje van Arctic Guide Service. We besluiten toch maar een noorderlichttour te boeken, omdat de weersvoorspellingen slecht zijn en we nog maar 2 nachten te gaan hebben. Een noorderlichttour gaat op zoek naar plekken waar het helder is. Ze gaan als het moet zelfs tot de Finse grens. We vragen welke dag de meeste kans heeft op een geslaagde noorderlichttour. Op het kantoortje kunnen ze het ons ook niet precies zeggen. Vannacht zal de noorderlichtactiviteit laag zijn, maar er is wel kans op wat heldere plekken. De nacht daarna is de noorderlichtactiviteit zeer hoor (G1, zonnestorm), maar is het weer waarschijnlijk prut. We besluiten de weervoorspelling van YR.no om 17.00 uur te checken en op basis daarvan te besluiten wat we doen. Terug naar de kamer waar we relaxen en vervolgens door de schoonmaakster weer op straat belanden. De kamer moet schoongemaakt worden, dus we gaan de stad maar weer in. Het perspektiv museum (apart vinden wij) en een supermarktbezoek gedaan. De supermarkt die Leonie wilde bereiken zit uiteindelijk verder weg dan gedacht (shame on me), waardoor het een fiks eind lopen wordt en we blij zijn niet uitgegleden te zijn op het ijs. Ook vanavond weer wraps, aardappelsalade en sla. Om 17.00 de update gecheckt. Voor morgen ziet het er niet goed uit. We gaan vanavond op noorderlichttour en ondanks ons pessimisme blijkt het een mooie nacht te worden (zie volgend, kort verslagje).

• 28 Februari 2015 - 20:44

Riny:

Zo jullie zijn actief geweest. Leuke en interessante dingen gedaan.
    Ik ben benieuwd naar de foto's als jullie terug zijn.
    Morgen alvast een goede terugreis gewenst.
    Hopen dat de piloten niet staken.